سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

مدح و ولادت زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام

شاعر : یوسف رحیمی
نوع شعر : مدح
وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
قالب شعر : ترکیب بند

نـور حق می دمد از مشرق سجـادۀ تو           چه شکوهی ست در این زندگی ساده تو

میرود ازنظرش جنت وملک وملکوت           آنکه از روز نخـسـتین شـده دلـدادۀ تو


زمزم و کوثر و تسنیم به وجد آمده اند           از زلالــیّ مــی و روشـنــی بــادۀ تــو

هر کسی معجزۀ چشم تو را باور کرد           می شــود بــنــده ولــی بـنــدۀ آزادۀ تـو

با کرامات نگـاهت دل هر عـاشـق را           می بـرد سمت خـدا روشـنـی جــادۀ تو

آمدی تا به جهـان نـور یقـیـن برگـردد

نور ایمان و سعـادت به زمین برگردد

مکه با مـقـدم تو عـطـر بـهـاران دارد           دیــدۀ روشـن تو رحـمـت بــاران دارد

کعـبـه بر شـانۀ لطـف تو توکـل کـرده           با نفـس های مسـیحـایـی تو جـان دارد

مثل جدّت تو نهادی حـجـر الاسـود را           ور نه بی مرحمتت قامت لرزان دارد

هر کسی در دل او نور ولایت جاری ست           به کرامات تو و چـشم تو ایـمـان دارد

از نگاهت همه اعجاز و یقین می بارد           چـشم هایت چـقـدر تـازه مسلـمان دارد

آیـه آیـه کـلـمات تـو هـمـه روشـنـی اند           خط به خط مصحف تو جلوۀ قرآن دارد

لحـظـاتت همه از نـور خـدا لـبـریـزند           مگـر این شـوق الهــی تو پـایـان دارد

شب گذشت و سر تو بر روی تربت مانده

درعروجی تو ولی شوق عبادت مانده 

با تو هر لحظۀ من بوی خـدا می گیرد           عطر اخلاص و مناجات و دعا می گیرد

بچـشـان بر دل مـا طـعـم عـبـودیّت را           سجـده هـامان به نگـاه تو بهـا می گیرد

تو ولی نعـمت ما و همه عبـدت هستیم           رحـمت واسعـه ات دست مرا می گیرد

تا بقـیعـت دل شـیـدای مـرا راهـی کن           عشق از گوشۀ چشمان تو پا می گیرد

آنقـدر بنـده نـوازی که دل چون من هم           عـاقـبت تـذکـرۀ کـرب و بلا می گـیرد

بـانی روضـۀ اربـابی و بـاران بـاران           چشمم از محضر تو اذن بکا می گیرد

از تو بر گردن اسلام چه دِیْـنی مـانده

با فـداکـاری تو شـور حـسیـنی مـانـده

رهـبـر جـان به کـف اهــل ولایـی آقـا           مظهـر بی بــدل صـبـر و رضـایی آقا

به تو وعزت و ایثار و شکوهت سوگند           عــلــم افــراشـتـۀ خــون خــدایــی آقـا

بیـرق نهـضت اربـاب به روی دوشت           وارث ســرخـی خـون شــهــدایـی آقـا

خطبۀ حیدری ات کـاخ ستم را لـرزاند           دشـمـن تـو نـبــرد راه بـه جــایـی آقــا

کربلا را که تو به کوفه و شام آوردی           هـمه دیـدنــد که مـصبـاح هُــدایـی آقـا

مصحف چشم تو ازعشق حکایت دارد           راوی غـیـرت و ایـمـان و وفـایـی آقـا

دیـدۀ غــرق به خـون تـو گـواهی داده           تـو عــزادار چـهــل سـال مـنــایـی آقـا

اشک هم از غم چشمان تو خون می‌گرید           زائـر جـان به لب کـرب و بـلایـی آقـا

چشم های تو از آن ظهر قیامت می خواند

دم بدم درهمه جا داشت مصیبت می خواند

غـربت و بی کـسی قـافـلـه یـادت مانده           شـام انـدوه و شـب هـلهـله یـادت مانده

خار غم چشم تو را باز نشانده در خون           پـای زخـمـی و پُر از آبـله یادت مانده

در خرابه قـدِ تو خم شده از داغ عظیم           قـامـت خــم شــدۀ نــافـلـه یـادت مـانده

زخـم بی مـرهـم هـر روز اسـارت آقا           سالها سلـسلـه در سلـسله یـادت مـانـده

سالیانی ست که این داغ شهـیدت کرده           تـلخـی طعـنـۀ صد حرمله یـادت مانده

قاتلت درد و غم و بی کسی عاشوراست

سالیانی ست دل زخمی ات ارباً ارباست

نقد و بررسی

ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و روایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.



در خـرابه تو هم از پای نشستی آخــر           قــامت خــم شــدۀ نــافـلـه یــادت مانده


بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.


زخــم بی مرهم چــل روز اسارت آقا           سالها سلسلــه در سلسله یــادت مــانده